E-SKLEP:
539 572 395
Poznaj ciekawostki z kulinarnego świata Azji. Wybierz interesującą Cię literkę, bądź przewijaj po kolei strony.

B

  • Badian właściwy, anyż gwiazdkowy, anyż gwiaździsty - Chiny, Wietnam

    ma delikatnie słodki smak z nutką likieru. Jest źródłem żelaza, manganu, wapnia, magnezu, fosforu, potasu, miedzi i cynku oraz witaminy C, A i B complex. Stosowany jest nie tylko w kuchni jako przyprawa czy aromat do np. likierów, ale także ma właściwości lecznicze. Jako dodatek do herbaty zwalcza reumatyzm, a jego nasiona żute po jedzeniu wspomagają trawienie. Jako napar wspomaga też leczenie przeziębienia i kaszlu.
  • fot. Flickr/ fabulousfabs
    fot. Flickr/ fabulousfabs

    Bael, kleiszcze smakowite, klejowiec jadalny - Indie

    owoc pochodzący pierwotnie z Bangladeszu, Indii, Pakistanu, Sri Lanki i od południowo-wschodniej Azji do Jawy. Charakteryzuje się twardą skórką z aromatycznym wnętrzem. Jest bogaty w beta karoten (prowitaminę witaminy A), tiaminę (B1), ryboflawinę (B2) i niacynę (B3), zawiera też witaminę C. Ponadto w składzie posiada także białka, wapń, fosfor i potas. Ma szersze zastosowanie w medycynie niż w kuchni: pomaga w leczeniu chorób przewodu pokarmowego, owrzodzenia, bólów głowy, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy itd. Dojrzałe owoce działają jako środek przeczyszczający, niedojrzałe zaś wspomagają trawienie i utwardza biegunkę. Powstały całe książki na temat możliwości leczniczych baela. Ważne! Kobiety w ciąży i karmiące nie powinny ich jeść, gdyż nie zostały potwierdzone żadne badania dotyczące wpływu na dziecko. Liście baela były używane do wywoływania aborcji i sterylizacji kobiet.
  • Bakłażan tajski - południowo-wschodnia Azja

    jest małą, białą lub zieloną kulką, różniącą się od zupełnie od bakłażana znanych na polskim rynku. Niemniej jednak właściwości pozostają te same. Jest dobrym źródłem witamin A, C, K. Dodatkowo zawiera także w niewielkich ilościach potas, białka, wapń, żelazo, fosfor, magnez, cynk, mangan oraz wit E, B1, B2, B3, B5 i B6. Skórka zawiera nasunin (przeciwutleniacz), który chroni błony komórkowe przed uszkodzeniem i usuwa nadmiar żelaza z organizmu. Ponadto bakłażan może również przyczynić się do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi. Jednakże ze względu na wysoką zawartość szczawianów, nie powinien być spożywany przez osoby z problemami nerek i pęcherzyka żółciowego.
  • Bambus pędy - południowo-wschodnia Azja

    są znane ludzkości os 2500 lat, są nie tylko smaczne, ale też bardzo pożywne. Jego główne składniki pokarmowe to białka, aminokwasy, tłuszcze, cukier i sól nieorganiczna. Choć zawartość tłuszczów jest stosunkowo niska, to nadal jest wyższa (chodzi o niezbędne kwasy tłuszczowe), a zawartość cukru jest mniejsza niż większość warzyw. Zawiera także błonnik, potas, miedź, mangan, witaminę B6, B2, fosfor i cynk. Obecność antyoksydantów zapobiega chorobom serca, a lignan – zakażeniom wirusowym i bakteryjnym. Współczesne badania potwierdzają także inne korzyści lecznice od profilaktyki raka i utraty wagi do poprawy apetytu i trwaienia. Niska zawartość cukru sprawia, że może być stosowany do leczenia nadciśnienia, hiperlipidemii i hiperglikemii.
  • fot. Flickr/ Mike Mozart
    fot. Flickr/ Mike Mozart

    Batat, słodki ziemniak, wilec ziemniaczany - Ameryka środkowa i południowa

    ma kremową konsystencję i słodki smak. Świetnie nadaje się do deserów. Zawiera więcej cukru niż zwykły ziemniak, za to mniej kalorii i sodu. Stanowi cenne źródło witaminy A, B-kompleks i C oraz potasu, wapnia, żelaza i błonnika pokarmowego. Mimo dużej zawartości cukru, ma niski indeks glikemiczny. Dostarcza organizmowi w małych dawkach, nie powodując szoku. Wykazuje właściwości antyrakowe.
  • Bazylia tajska - południowo-wschodnia Azja

    w odróżnieniu od zwykłej bazylii, tajska ma zapach anyżku i smak lukrecji. Zawiera w sobie dużo karotenu i rutyny oraz cunku, magnezu, żelaza, miedzi i kobaltu. Ma działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, przeciwkurczowe oraz ułatwia przyswajanie pokarmów, pobudza wydzielanie soku żołądkowego i poprawia trawienie.