E-SKLEP:
539 572 395
Poznaj ciekawostki z kulinarnego świata Azji. Wybierz interesującą Cię literkę, bądź przewijaj po kolei strony.

P

  • fot. Flickr/ Steven Severinghaus
    fot. Flickr/ Steven Severinghaus

    Pachnotka zwyczajna, perilla, shiso, potocznie także pokrzywka - Indie

    ma charakterystyczne zielono-purpurowe liście i miętowy zapach. Stosowana w kuchnii i medycynie. Jest źródłem potasu, wapnia, żelaza, manganu, kwasu foliowego, witaminy A, K, B1, B2 i C oraz błonnika. W połączeniu z mlekiem ma działanie uspokajające, zmniejszające temperament i pomaga zapobiegać stwardnieniu naczyń krwionośnych. W połączeniu z ostrygami, małżami, szpinakiem albo wątróbką pomaga chronić przed anemią i rakiem. W imbirem, octem ryżowym i wakame wykazuje działanie sterylizujące, wspomaga krązenie krwi i zapobiega otyłości. Z kiwi i wodorostami regeneruje skórę i zwalcza choroby zawodowe tj stres. Ponadto wykazuje działanie przeciwzapalne, antyoksydacyjne, antydepresyjne, antyalergiczne i może zapobiegać chorobom o podłożu autoimmunologicznym. Dzieci, kobiety w ciąży i karmiące powinny raczej jej unikać, gdyż wpływ na organizm nie został jeszcze zbadany.
  • Papaja

    dojrzała jest miękka i koloru pomarańczowego bądź ciemnożółtego. Jej liczne nasiona są kuliste i jadalne tak jak jej skórka. Owoc ten jest bogaty w witaminy, a ubogi w kwasy. Dzięki dużej ilości papainy ułatwia trawienie. Może być spożywany na surowo, jak i też przetworzony na marmoladę, napój alkoholowy bądź zakonserwowany.
  • fot. Flickr/ jpellgen
    fot. Flickr/ jpellgen

    Papier ryżowy - Wietnam

    to cienkie, okrągłe placki otrzymane z mąki ryżowej. Służy do zawijania dowolnego farszu. Jest on podstawą potrzebną do przyrządzania wietnamskiej specjalności - sajgonek.
  • Papryczka chilli bird’s eye - środkowa i południowa Ameryka

    nazwa pochodzi od niewielkiego, nieco okrągłego kształtu owoców i z faktu, że jest rozsiewana przez ptaki, odporne na jej ostrość. Historycznie była stosowana jako naturalny środek na reumatyzm, zapalenie stawów wzdęcia i bóle zębów, a także, po zmieszaniu z wodą, jako repelent na owady. Dodana do codziennych potraw w bardzo niewielkiej ilości poprawia jakość snu, wspomaga pracę serca poprzez obniżenie poziomu cholesterolu, utrzymaniu odpowiedniego ciśnienia krwi i dopuszczeniu większej ilości krwi do serca oraz wzmacnia organizm poprzez zwiększenie odporności na stany zapalne. Kapsaicyna zawarta w papryczce wydziela endorfiny, odpowiedzialne za odczucie zakochania, zadowolenia z siebie czy też brak odczucia drętwienia czy bólu. Uwaga! Nie polecana dla osób z wrażliwym żołądkiem, wrzodami i skłonnością do zgagi.
  • fot. Flickr/ Marcel Ekkel
    fot. Flickr/ Marcel Ekkel

    Pasta krewetkowa - południowo-wschodnia Azja

    powstaje ze sfermentowanych, mielonych i suszonych krewetek zmieszanych z solą. Niektóre wersje są w formie pasty (Wietnam), a niektóre w formie suszonej w blokach lub luzem. Stanowi ważnym składnikiem curry i sosów. Poszczególne wersje różnią się smakiem, zapachem i słonością.
  • fot. Flickr/ Stacy Spensley
    fot. Flickr/ Stacy Spensley

    Persymona, kaki, szaron, hurma, hebanek - Japonia, Chiny, Birma, Indie

    bezpestkowy owoc, w postaci niedojrzałej jest twardy i cierpki, a w dojrzałej miękki i słodki. Nie należy kupować bez zielonych listków. Zawiera w sobie bogaty wachlarz witamin (A, B-complex, C, E, K) i minerałów (manganu, miedzi, fosforu, magnezu i żelaza). Dostarcza organizmowi dużo kalorii, ale ma niską zawartość tłuszczu. Ma działanie przeciwinfekcyjne, przeciwzapalne i antykrwotoczne.