E-SKLEP:
539 572 395
Poznaj ciekawostki z kulinarnego świata Azji. Wybierz interesującą Cię literkę, bądź przewijaj po kolei strony.

R

  • Rambutan, bliźniarka - południowo-wschodnia Azja

    pod owłosioną skórą ukrywa się soczysty miąższ i świeży smak podobny do winogron i liczi. Zawiera dużą ilość witaminy C, a także witaminę B1, B2, b3 oraz wapń, miedź, żelazo, magnez, mangan, fosfor, potas i cynk. Wykazuje pozytywny wpływ na organizm: onbiża poziom niezdrowego tłuszczu, poprawia wygląd skóry i włosów, leczy czerwonkę, cukrzycę, przeziębienie, dodaje energii, wzmacnia kości, porawia system immunologiczny, ma właściwości antyrakowe i antyoksydacyjne, wspomaga produkcję krwi, proces trawienia
  • fot. Flickr/ Emily
    fot. Flickr/ Emily

    Rybny sos - południowo-wschodnia Azja

    ma specyficzny zapach, choć nie jest bardzo wyczuwalny w smaku przygotowanych potraw. Powstaje z małych rybek (np. gurami, anchois czy sardynek), które, tuż po przywiezieniu przez kutry, są w całości mieszane z solą, przykryte nią, wystawione w glinianych dzbankach pod matą bambusową na działanie słońca. Ryby fermentują przez 9-12 miesięcy. Przez ten czas rozpadają się tworząc maź, która, po filtracji lub klarowaniu, jest przelewana do czystych butelek i poddana kolejnym działaniom słońca i powietrza przez kolejne tygodnie. Na co dzień w kuchni może z powodzeniem zastąpić sól, jako przyprawa, a także do marynowania mięsa.
  • Ryż

    jest go wiele odmian, każdy gatunek ma inne właściwości i smak oraz sposób gotowania. Dojście do uzyskania odpowiedniej konsystencji wymaga prób i błędów. Ważne, by gotować pod przykryciem (bez podnoszenia) do całkowitego wchłonięcia wody, a po ugotowaniu widelcem spulchnić całość.
  • fot. Flickr/ Emily
    fot. Flickr/ Emily

    Ryż basmati - Indie, Pakistan

    dominujący w kuchni indyjskiej i pakistańskiej. Ma bardzo długie ziarna i delikatnie orzechowy smak i zapach. Należy go moczyć na pół godziny przed gotowaniem, w ten sposób skraca się czas gotowania. Orientacyjne proporcje ryżu do wody: 1:2. Czas gotowania: 15-20 minut, odstawić na 3 minuty przed podaniem.
  • fot. Flickr/ Emily
    fot. Flickr/ Emily

    Ryż biały długoziarnisty

    najbardziej znany gatunek stosowany w kuchniach. Po ugotowaniu jest suchy, puszysty z oddzielnymi ziarenkami. Orientacyjne proporcje ryżu do wody: 1:1,5, można dodać 1/4 łyżeczki soli. Czas gotowania: 18 minut. Odstawić na 5 minut przed podaniem.
  • Ryż brązowy

    to wersja pełnoziarnista białego ryżu. Został najmniej przetworzony, dzięki czemu posiada najwięcej wartości odżywczych. Ma orzechowy, ziarnisty smak. Warto go moczyć przed gotowaniem, dzięki czemu można skrócić czas gotowania. Orientacyjne proporcje ryżu do wody: 1:1,5, można dodać 1/4 łyżeczki soli morskiej. Czas gotowania: ok 45 minut, odstawić na 3 minuty przed podaniem.