E-SKLEP:
539 572 395
Poznaj ciekawostki z kulinarnego świata Azji. Wybierz interesującą Cię literkę, bądź przewijaj po kolei strony.

T

  • fot. Flickr/ I Believe I Can Fry
    fot. Flickr/ I Believe I Can Fry

    Takuan - Japonia

    to rzodkiew daikon marynowana w soli morskiej i otrębach ryżowych. Żółty kolor zawdzięcza procesowi fermentacji. Zawiera małą ilość kalorii, białka, tłuszczu i węglowodanów. Za to stanowi dobre źródło witamin B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 i C oraz sody, molibdenu, miedzi, manganu potasu, wapnia, magnezu, manganu,potasu, wapnia, fosforu, żelaza, cynku, jodu, selenu i chromu. Może być podawana z innymi marynowanymi warzywami w tsukemono albo po posiłku do wspomagania trawienia. Często jest też dodatkiem do sushi.
  • Tamaryndowiec owoc - Afryka, Indie

    ma słodki i pikantny smak. Jego lekka pulpa jest bogatym źródłem polisacharydów nieskrobiowych lub włókna pokarmowego. Zawiera wiele lotnych fitochemikalii tj limonen, geraniol, safrol, kwas cynamonowy, salicylan metylu i pirazyny. Jest także źródłem miedź, potas, wapń, żelazo, selen, cynk i magnez oraz witamin A, B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B5 (kwas pantotenowy), B6 (pirodyksyna), B9 (kwas foliowy), C, E oraz K. Zapobiega zaparciom, obniża poziom złego cholesterolu we krwi i pomaga chronić organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.
  • Tofu, serek - Chiny

    powstaje w procesie ścinania mleka sojowego tak, że białka się skoagulowały, a następnie zostały sprasowane do formy ciasta. Jest to forma bliższa „nieprzetworzonej żywności” niż nisko-tłuszczowe mleko sojowe, czy „mięso” sojowe. Zawiera w sobie wiele składników odżywczych: wapń, mangan, miedź, selen, białka, fosfor, tłuszcze omega-3, żelazo, magnez, cynk, witamina B1. Wpływa korzystnie na układ sercowo-naczyniowy, hamuje rozwój komórek rakowych, powstrzymuje otyłość. Obecnie badane są możliwości tofu w leczenia cukrzycy, chorób płuc, przyzębia i neurodegeneracyjnych.
  • fot. Flickr/ LexnGerYoung Sok Yun 윤영석
    fot. Flickr/ LexnGerYoung Sok Yun 윤영석

    Tom kha, tom ka - Tajlandia

    tajska ostro-kwaśna zupa na bazie mleka kokosowego. Pozostałe składniki bulionu to galangal, liście kaffiru, trawa cytrynowa, papryczka chilli, kolendra, grzyby (np. słomiane, shiitake...), sos rybny i sok z limonki. Tu też są różne wersje: tom kha kai – z kurczakiem, tom kha thale – z owocami morza, tom kha het – z grzybami, tom kha mu – z wieprzowiną, tom kha taohu – z tofu.
  • fot. Flickr/ Naoko Takano
    fot. Flickr/ Naoko Takano

    Tom yum - Tajlandia

    tajska ostro-kwaśna zupa. Główne składniki bulionu to trawa cytrynowa, liście kaffiru, galangal, sok z limonek, sos rybny i papryczka chilli. Zazwyczaj zioła są miażdżone i podsmażone na oleju, a następnie doprawione. Są różne wersje: tom yum goong albo kung jest z krewetkami, tom yum paa albo pla – rybą, tom yum gai albo kai – z kurczakiem, tom yum po taek albo thale – z owocami morza, tom yum khon – z krewetkami i odrobiną mleka kokosowego, tom yum kung maphrao on nam khon z krewetkami, miąższem z kokosa i kleksem mleka kokosowego oraz tom yum kha mu – z wieprzowiną
  • Trawa cytrynowa - Azja, Afryka, Australia

    ziele to, poza cytrynowym zapachem, nie ma nic wspólnego z cytryną. Jest dobrym źródłem witamin A i C, kwasu foliowego, magnezu, cynku, miedzi, żelaza, potasu, fosforu, wapnia i manganu, a także śladowych ilości witamin z grupy B. Wykazuje działanie antyseptyczne, wspomagają trawienie dzięki eliminacji bakterii, drożdży i grzybów itd jednocześnie pozostawiając dobroczynne bakterie. Dodatkowo jest stosowany w leczeniu skurczy przewodu pokarmowego, bólów brzucha, wysokiego ciśnienia krwi, drgawek, wymiotów, bólów stawów, gorączki, przeziębienia i wyczerpania. Kobiety ciężarne powinny jej unikać, gdyż może wywołać poronienie.