E-SKLEP:
539 572 395
Poznaj ciekawostki z kulinarnego świata Azji. Wybierz interesującą Cię literkę, bądź przewijaj po kolei strony.

B

  • fot. Flickr/ Mike Mozart
    fot. Flickr/ Mike Mozart

    Batat, słodki ziemniak, wilec ziemniaczany - Ameryka środkowa i południowa

    ma kremową konsystencję i słodki smak. Świetnie nadaje się do deserów. Zawiera więcej cukru niż zwykły ziemniak, za to mniej kalorii i sodu. Stanowi cenne źródło witaminy A, B-kompleks i C oraz potasu, wapnia, żelaza i błonnika pokarmowego. Mimo dużej zawartości cukru, ma niski indeks glikemiczny. Dostarcza organizmowi w małych dawkach, nie powodując szoku. Wykazuje właściwości antyrakowe.
  • Bazylia tajska - południowo-wschodnia Azja

    w odróżnieniu od zwykłej bazylii, tajska ma zapach anyżku i smak lukrecji. Zawiera w sobie dużo karotenu i rutyny oraz cunku, magnezu, żelaza, miedzi i kobaltu. Ma działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, przeciwkurczowe oraz ułatwia przyswajanie pokarmów, pobudza wydzielanie soku żołądkowego i poprawia trawienie.
  • fot. Flickr/ Scot Nelson
    fot. Flickr/ Scot Nelson

    Beninkaza szorstka, melon zimowy - południowo-wschodnia Azja

    odmiana dyni, choć z wyglądu bardziej przypomina przerośniętą, twardą cukinię, a w smaku jest jak ogórek – bez wyraźnego smaku. Nazwę melon zimowy zawdzięcza nalotowi przypominającego szron. Stanowi źródło błonnika i witaminy C. Poza zastosowaniem w kuchni, stosuje się go w medycynie na odzyskanie apetytu, jako środek na kamienie nerkowe. Jego nasiona gotowane z mlekiem poprawia ilość i jakość plemników, a zmiksowane z mlekiem kokosowym zwalcza tasiemce i infekcje jelitowe. Nasiona gotowane z olejem kokosowym stosowane jako maska na skórę głowy poprawia kondycję włosów i zwalcza łupież. Zmielone nasiona mogą być też balsamem dla ust.
  • fot. Flickr/ Scott Edmunds
    fot. Flickr/ Scott Edmunds

    Betel, lá lốt, pieprz żuwny, pieprz betelowy - południowo-wschodnia Azja

    liście o sercowatym kształcie i lekko kamforowym smaku. Jest źródłem tianiny (wit. B1), ryboflawiny (wit. B2), niacyny (wit.B3) i witaminy C oraz potasu, wapnia, fosoru i żelaza. Wspomaga proces trawienia i odświeża oddech, ponadto zapobiega problemom zdrowotnym tj wymioty, bóle głowy i tym związanym z kwasowością. Wykazuje także właściwości antyseptyczne, a, w niektórych aspektach, nieco przypomina w działaniu kokainę.
  • Bok choy, pakchoi, chińska kapusta liściasta - Chiny

    jest źródłem wielu składników odżywczych, witamin (A, C, K i B komplex) i minerałów (wapnia, fosforu, potasu, manganu, żelaza, magnezu). 100 g bok choy zawiera jedynie 13 kalorii. Dodatkowo wspomaga spalanie kalorii w organiźmie i proces odchudzania. Dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów tj. tiocyjanian, indol-3-karbinol, luteiny, Zea-xanthin, sulforafan i izotiocyjanian, może wspomóc zapobieganie rakowi sutków, prostaty okrężnicy oraz zmniejszenie ilości LDL i złego cholesterolu we krwi.
  • C

  • fot. Flickr/ Shanti Christensen
    fot. Flickr/ Shanti Christensen

    Cebulki chińskie, củ kiệu - Chiny

    mają łagodny smak i "świeży" aromat. Zazwyczaj są one marynowane, w kuchni japońskiej i wietnamskiej podawane są jako osobny dodatek jako "katalizator" mocniejszych smaków. Np. z japońskim curry, który jest bardzo ostry.