E-SKLEP:
539 572 395
Poznaj ciekawostki z kulinarnego świata Azji. Wybierz interesującą Cię literkę, bądź przewijaj po kolei strony.

C

  • fot. Flickr/ LexnGer
    fot. Flickr/ LexnGer

    Cukier palmowy

    pochodzi z gotowanego i odwodnionego soku z palmy kokosowej. Oferuje taką samą ilość węglowodanów i kalorii, co biały cukier, ale ma śladowe ilości składników odżywczych (wit. C, potas, fosfor, magnez, wapń, cynk, żelazo i miedź oraz polifenole, flawonoidy i przeciwutleniacze. Może mnieć mniej dramatyczny wpływ na poziom cukru we krwi oraz ma niższy indeks glikemiczny niż biały cukier.
  • fot. Flickr/ Neil
    fot. Flickr/ Neil

    Curry pasta - Indie

    to w zasadzie mieszanka gotowych przypraw, ucierana w moździerzu wedle odmian. Ma szereg zdrowych właściwości ze względu na zawarte w niej składniki. Najczęściej stosowane są kurkuma, papryczka chili, kaffir, trawa cytrynowa, czosnek, galangal, imbir, pieprz czarny. Często dodawane są też kolendra, kmin rzymski, gorczyca, cynamon, gałka muszkatałowa, goździki i kardamon. Wbrew logicznemu założeniu, zielona wersja jest najbardziej ostra, a najmniej żółta.
  • Cynamon - południowo-wschodnia Azja

    jest w formie wysuszonej kory drzewa. W smaku jest aromatyczny, słodkawy. Ma właściwości rozgrzewające, więc doskonale się nadaje na zimowe wieczory. Stanowi cennym źródłem manganu, błonnika, wapnia i żelaza. Działa przeciwzakrzepowo, przeciwbakteryjnie, reguluje poziom cukru we krwi. Jego zapach pobudza funkcjonowanie mózgu.
  • D

  • Durian, zybuczkowiec - południowo-wschodnia Azja

    określany królem owoców. Ma charakterystyczny zapach (a raczej smród) porównywany do brudnych skarpet, za to pyszny smak i kremową konsystencję. Jest źródłem manganu, potasu, miedzi, magnezu i fosforu oraz witaminy C, B1, B2, B3, B5, B6, B9. Dzięki dużej zawartości witamin wzmacnia naturalną odporność organizmu.
  • E

  • fot. Flickr/ m.shattock
    fot. Flickr/ m.shattock

    Enoki grzyby, enokitake - Japonia

    są chrupiące i słodkawe. Praktycznie nie zawierają kalorii, cukru ani tłuszczu. Są bardzo cennym źródłem witamin z grupy B: niacyna (B3), tiamina (B1), kwas pantotenowy (B9), ryboflawina (B2) i kwas foliowy (B5). Dodatkowo zawiera potas, fosfor, żelazo, miedź, cynk i selen. Wykazują właściwości antyoksydacyjne i obniżające poziom cholesterolu.
  • F

  • fot. Flickr/ twistedstringknits
    fot. Flickr/ twistedstringknits

    Fasola wężowa, wspięga wężowata - południowo-wschodnia Azja

    najczęściej jadane w wersji niedojrzałej, delikatnej, w strąkach na Dalekim Wschodzie. Jest bardzo niskokaloryczna, 100 g fasoli ma tylko 47 kalorii. Stanowi cenne źródło witaminy A, C, B5 i B12 oraz żelaza, miedzi, manganu, wapnia i magnezu. Wysoka zawartość błonnika pokarmowego pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi.