E-SKLEP:
539 572 395
Poznaj ciekawostki z kulinarnego świata Azji. Wybierz interesującą Cię literkę, bądź przewijaj po kolei strony.

J

  • Jackfruit, chlebowiec różnolistny - południowo-wschodnia Azja, Indie

    jest największym owocem rosnącym na drzewach. Ma soczysty zapach i słodki smak. Dostarcza organizmowi dużą ilość witaminy C, B6 i B1, a także witaminę B9, B3, B2, A i E oraz potas, wapń, żelazo, magnez, mangan, fosfor, selen i cynku. Dzięki zawartości cukrów prostych, może dostarczyć organizmowi zastrzyk energii i rewitalizować ciało. Wykazuje także właściwości przeczyszczające, antyrakowe, antyoksydacyjne i wspomagające odporność organizmu. Nasiona są bardzo bogate w łatwo przyswajalną skrobię, białka i minerały. Nasiona można spożywać po prażeniu jako przekąskę lub do gulaszu zamiast soczewicy.
  • K

  • fot. Flickr/ jules
    fot. Flickr/ jules

    Kaffir limonka, liście - południowo-wschodnia Azja

    limonka kaffir ma charakterystyczną skórkę z bruzdami. Najbardziej popularne są jej liście, szeroko stosowane w kuchni tajskiej. Ich zapach jest niezwykle intensywny i nie da się je zastąpić startą skórką dostępnych w marketach limonką. Nadają potrawom wyjątkowy aromat dzięki zawartym w nich olejkom eterycznym. Warto przed dodaniem do potraw nieco je uszkodzić, aby bardziej wydobyć z nich smak.
  • fot. Flickr/ Sunny Katigbak
    fot. Flickr/ Sunny Katigbak

    Kalamondin, calamansi - południowo-wschodnia Azja

    mieszaniec kwaśnej mandarynki i kumkwatem japońskim. Ma niezwykle kwaśny miąższ, za to słodką, jadalną skórkę. Jest cennym źródłem węglowodanów, białka i potasu oraz witamin A i C. Zwiększa produkcję kolagenu, zapobiega przeziębieniu i grypie oraz psuciu zębów, wspomaga odchudzanie, poprawia jędrność skóry i naturalny zapach ciała oraz eliminuje łupież.
  • fot. Flickr/ Stefano
    fot. Flickr/ Stefano

    Kanpyo - Japonia

    jest tradycyjną wyjątkową potrawą, która powstaje z wykrojenia wstążek z miąższu tykwy, a następnie wysuszenia lub marynowania. W smaku jest subtelnie słodkie. Stanowi dobrze zbilansowanym produktem pod względem odżywczym, dzięki dużej zawartości żelaza, fosforu i wapna. Wersja suszona przed przygotowaniem powinno być myte, przetarte i zmiękczone w łyżce soli, następnie moczone w świeżej wodzie przez kilka minut. Następnie gotowane lub duszone, aby nabrało smaku.
  • fot. Flickr/ Hafiz Issadeen
    fot. Flickr/ Hafiz Issadeen

    Karambola, star fruit, oskomian jadalny - Malezja, Indonezja

    w smaku jest słodko-kwaśny. Stanowi cenne źródło błonnika pokarmowego i jest bardzo niskokaloryczny. Zawiera także dużo witamin C. B-complex oraz potas, fosfor, cynk i żelazo. Zapobiega absorpcji cholesterolu w jelitach i pomaga kontrolować ciśnienie krwi.
  • Kardamon - południowo-wschodnia Azja

    najbardziej ceniona jest odmiana malabarska. W smaku jest delikatnie ostry z nutką kamforowo-cytrynową. Nie zawiera sodu ani cholesterolu, za to jest bogaty w potas, błonnik i białko. Stanowi cennym źródłem manganu, żelaza, cynku, magnezu, miedzi, wapnia i fosforu oraz witaminy C, pirodyksyny (B6), tiaminy (B1), ryboflawiny (B2) i niacyny (B3). Od lat znane są właściwości antyokasydacyjne, zapobiegające chorobom i wzmacniające odporność.