E-SKLEP:
539 572 395
Poznaj ciekawostki z kulinarnego świata Azji. Wybierz interesującą Cię literkę, bądź przewijaj po kolei strony.

K

  • Kolendra - południowo-zachodnia Azja

    wydziela delikatna, cytrynową woń. Jest cennym źródłem witaminy C, karotenu i flawonoidów, dzięki czemu poprawiają odporność i zmniejszają wystąpienie drobnych wylewów z naczyń włosowatych. Nasiona, natomiast, zawierają w sobie dużo olejków eterycznych, która ma w sobie flawonoidy, mannitol, sitisterol i aromatyczne kumaryny. Nasiona wykazują działanie przeciutleniające i spazmolityczne, ułatwiają trawienie i obniżają poziom cukru we krwi.
  • Kolendra meksykańska

    w smaku jest intensywniejsza niż zwykła kolendra. Poza zastosowaniami w kuchni, tradycyjnie wierzono w ich właściwości lecznicze. Stosowano w celu zapobiegania napadów padaczki i drgawek, powstawaniu stanów zapalnych, wysokiego ciśnienia, problemów gastrycznych. Czasami także na astmę, niepłodność i ukąszenia węża. W badaniach naukowych zostały jedynie wykazane możliwości zwalczania pasożytów i łagodne właściwości przeciwbólowe i przeciwzapalne.
  • Kolokazja jadalna, taro, kleśnica - Indie, południowo-wschodnia Azja

    zawiera więcej kalorii niż ziemniak. Źródłem kalorii są głównie węglowodany złożone. Ma niską zawartość białka i tłuszczy, za to bogata w błonnik pokarmowy. Stanowi także cenne źródło witaminy A, B-complex, C i E oraz magnezu, cynku, miedzi, żelaza i manganu. Stopniowo podnosi poziom cukru we krwi, dostarczając energii przez dłuższy okres. Pomaga chronić przed nowotworami płuc i jamy ustnej.
  • Komatsuma, japoński szpinak musztardowy - Japonia

    cechuje się dużą zawartością wapnia i potasu oraz witamin A, K, B2 i C. Przy połączeniu z suszonymi sardynkami, krewetkami, przegrzebkami lub z kombu wpływa pozytywnie na proces tworzenia się kości i odmłodnienia. Połączony z pomidorami, wakame, marchewką lub z zieloną papryką chilli pomaga w zapobieganiu raka. Z octem ryżowym, pomarańczą, cytryną lub truskawkami zmniejsza stres, ból pleców i stawów. Za to z grzybami, selerem lub z pędami bambusa przyspiesza metabolizm, zapobiega wysokiemu ciśnieniu krwi i obniża poziom cholesterolu.
  • fot. Flickr/ Vattenbloggen
    fot. Flickr/ Vattenbloggen

    Kombu - Japonia

    wodorosty morskie z rodziny Laminaria z szerokim wachlarzem składników odżywczych. Suszone bądź świeże, mogą być stosowane z fasolą, w sałatkach, zupach i marynowanych potrawach. Mogą być także składnikiem sosów albo jako samodzielna przekąska. Zawiera dużą ilość wapnia, żelaza i jodu. Jest naturalnym źródłem umami – piątego smaku, zwanym też glutaminianem sodu. Dodatkowo, kombu ma właściwości oczyszczania krwi, alkalizujące, chelatujące, odtruwające, antyoksydacyjne i pomaga w rzucaniu wagi.
  • fot. Flickr/ Howard Young
    fot. Flickr/ Howard Young

    Kumkwat - Chiny

    jest słodkim, lekko pikantnym cytrusem, który warto spożywać ze skórką. Zawiera wysoki poziom witamin A, B-complex, C i E oraz skromniejszy zasób wapnia, potasu, miedzi, manganu, żelaza, selenu i cynku. Smakuje najlepiej, gdy jest zrolowany lub delikatnie wyciskany przed jedzeniem.